Powered by Blogger.

+Warga Bloggers+

Sabarlah menempuh hari-harimu...

>> Tuesday, July 12, 2011

Dalam hidup, tak semua yang kita harapkan akan menjadi seperti apa yang kita harapkan. Kadang2 kita planning nak buat A, tapi last2 jadi B pulak. Itulah lumrah kita sebagai manusia. kita hanya mampu merancang, Allah yang akan tentukan sama ada perancangan kita akan menjadi atau tak. Sebagai hambaNya yang lemah, kita kena redha dengan setiap ketentuanNya even ianya sukar untuk diterima. Sesungguhnya Allah itu maha Mengetahui, Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Ada hikmahnya dikemudian hari. InsyaAllah.

Kita manusia biase, yang banyak buat silap. Sama ada kita sedar atau xsedar. Kadang2 kita rasa diri kita ni baik, tapi dimata orang, kita membawa imej negatif. Itulah yg sering berlaku. Sudut pandangan manusia berbeza antara satu sama lain. So normal lah klu jadi cmtu kan??? So, langkah terbaik adalah, kita cuba untuk jadi yang terbaik untuk diri kita sendiri. Biarlah Allah yg menilai yang mana baik, yang mana buruk. Setiap perbuatan baik akan jadi sia-sia jika niat kita salah. Dalam Islam, niat amat penting. Walaupun kita berbuat baik sepanjang hari, tapi niat hanya untuk menunjuk-nunjuk, sia-sia je semua tuh. Setiap perbuatan haruslah ikhlas. Bukan untuk menunjuk-nunjuk kebaikan diri kita ni. Biar orang xnampak kebaikan yg kita buat tapi yakinlah Allah sentiasa nampak apa yang kita buat. 

Kalau orang cakap bukan-bukan pasal diri kita, tapi hakikatnya kita xseperti apa yang dorg katakan, kita sabar dan doa kepada Allah. Kita kenal siapa diri kita, dan Allah mengenali diri kita lebih dari yg kita tau. Janganlah risau, Allah sentiase bersama mereka yang ingat kepadaNya. Janganlah kita membenci mereka yang sering menyakiti kita, tapi bencilah kepada sikap mereka, doakan agar mereka mendapat hidayah untuk berubah ke arah kebaikan. Manusia boleh menilai, tapi sebaik-baik penilai adalah Allah S.W.T. Setiap dugaan yang kita lalui adalah ujian dari Allah untuk melihat sejauh mana kekuatan kita, sejauh mana kita ingat kepadaNya. Allah tidak akan memberikan dugaan yang tidak mampu untuk hambaNya lalui, ingat tuh !

"Gerhana hanya buat seketika, disebaliknya ada mentari yang sinarnya akan terus memancar memberikan cahaya"

p/s : Sebenarnya aku tulis entry ini untuk diri aku sendiri, semoga aku akan terus kuat untuk melalui hari demi hari yang mendatang dengan penuh tabah dan bersemangat !!




0 comments:

Post a Comment

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP