Powered by Blogger.

+Warga Bloggers+

Ramadhan datang lagi !!!

>> Sunday, July 31, 2011

Alhamdulillah..
Ramadhan yang dinanti sudah tiba !! yippii =D



now semua dok pakat-pakat buat ucapan "selamat B`puasa", "selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak", & etc. Dengan siap berpantun ape bagai. Its ok laaa even aku tau itu semua "copy & paste" kn?? thanks kepada yang wish kat aku. kpd yang aku xreply message, sorry !!! kredit xberapa mengizinkan lately. 


Nak cerita pasal "Memori Berpuasa" ni memang banyak. Lagi-lagi time kecik-kecik dulu kan?? memang rase nak gelak je bila teringat balik. Erm dengan TER-makan nye, TER- buka puase awal, TER-telan air time mandi dan TER-TER yang lain lah.

ok. 1st of all. Kita mula dengan masa kecik-kecik. Kecik ke?? xde laa kecik mane pon rase nye. Around 10-12 tahun gitu laa. Time tu puasa kat kampung. Well, puasa kat kampung, memang meriah lah. Lagi2 cucu sulung cam aku ni kan? memang layanan 1st class lah !! Nak dijadikan cerita, time tuh aku follow pakcik aku p beli makanan kat bazaar. Seronok seyh !! lagi2 bila dengar cogan kata "PILIH LAA YANG MANA SUKA" woot woot !!! memang penuh laa bakul... hehehe.

 Time tuh aku ngidam pulak nak makan BETIK. Pakcik aku pon belikan aaa betik seulas (betul ke seulas?? yg panjang dm plastik tuh?? hentam jelaa !!). Aku pon sukahati lah dapat betik. Then, bila keluar dari kedai, dengan MUKA TENANG, bukak plastik betik.. NGAP!! Yuuumm..yuummm.. then aku pandang pakcik aku. Dia pon buat muka pelik lalu berkata "Aik mir, bukan puasa ke harini?" Haiiilaaaaaa.. terlanjur sudah !! "ERM.. TER-MAKAN LAA PAKSU" jawab ku dgn muka xbersalah. haddoiii kelakar je bila teringat balik. Boleh pulak TER-makan !!

Itu xmasuk lagi dengan mandi dekat sejam, kumur-kumur banyak sedut air, then keluarnye sikit jee, tidur dari pagi sampai dekat maghrib (konon tido kan ibadah!!) hailaaaaa... macam-macam !!! 

Fast Forward >>

OK. now kita ke zaman lebih maju. Era sekolah menengah pulak !! bukan ape, aku lupa lah cerita zaman sekolah rendah !! hehehe

As we know, trend budak2 sekolah. "berbuka puasa bersama rakan2" memang popular !! Aku pon xlepaskan peluang berbuka sama !! memang meriah kalau keluar ramai2, p lepak kat area medan tuanku or jalan TAR atau yang sewaktu dgnnya. Nak dijadikan cerita, kebetulan kitorang lambat carik port berbuka puasa time tuh. Semua stall dah FULL HOUSE. Maka sedihlah kami, terpaksa buka puasa kat BUSTOP je.

 Alaa kalau dah ngn kawan2, apedehal bukak puase kat bustop kn?? still meriah !!. 

Time tengah tunggu azan maghrib, kawan aku ni cakap dia dah dengar azan. REALLY??? dengan yakin nya dia pon menyedut TEH O AIS nyee dengan RAKUS sampai tinggal setengah plastik. Waahhhhh NIKMAT berbuka seyhhhh.. Then after a few minutes, AZAN BERKUMANDANG. Haaiilaaaaa rupa nya ape yang dia dgn tuhh bukan azan, but recording ORANG BACA AL-QURAN + cam zikir2 tuhh. Dah setengah plastik air dia telan. Hahaha macam-macam hal !! Terlalu Obses nak berbuka laaa tuh...

Banyak lagi bende best kalau nak diingatkan balik. But for now I think thats enough laaa. Next time kte cerita lagi. 

Kepada seluruh Umat Islam, Selamat menyambut kedatangan Ramadhan al-Mubarak. Selamat beramal ibadah. Ganjaran berganda dalam bulan yang mulia ni. So jangan lepaskan peluang !! Anggap lah skang ni tengah MEGASALE kita nak buat pahala. Moga amalan kita semua mendapat redha & keberkatan Allah. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP