Powered by Blogger.

+Warga Bloggers+

Cik adik, jangan ikutkan nafsu ok !!

>> Wednesday, September 14, 2011

Assalamualaikum !!! 
Pekaba warga bloggers??? Harap semua sihat-sihat belaka...


Hari ni tiba-tiba mood nak update blog tuh sampai lah pulak, even sat g ade test undang-undang tanah !! Takpe, usaha sudah, kita tawakal jee.. hehehe


Entry kali ni aku nak share cerita pasal kehidupan orang disekeliling aku. Untuk pengajaran aku jugak. Bukan niat untuk memburukkan mana-mana pihak, sekadar renungan aku je.


Aku ni hidup sederhana je, duduk kat kawasan apartment kos rendah. Then dalam blok aku tinggal tuh memang macam-macam taraf kehidupan dan ragam manusia ade. Kebetulan mak aku ade baik ngan sorang makcik ni. Kita bagi nama dia Makcik A lah, bukan nama sebenar ok !!!


Ok. Makcik A ni hidup memang serba kekurangan. Bukan ape, dia ade krisis rumah tangga sikit. Suami dia cam tak tau ape tanggungjawab dia sebagai suami. So family tuh makcik A tuh yang kena tanggung. Makcik tuh pon kerja tak seberapa, kadang tuh makan pon takde. Kesian aku tengok.


Then, itu takpe lagi. Aku tak kesah sangat. Yang aku agak kecewa adalah kat perangai anak-anak dia. Dia ade 6 orang anak. Mostly pompuan lah. Then, yang pompuan ni cam tak reti nak hargai apa yang parents dia dah bagi. Dorang cam nak hidup style orang banyak duit, tak boleh nak hidup dengan apa yang dorang ade sekarang. Dorang demand macam-macam, sampai satu hari tuh dia cakap yang ayah dia tuh tak macam manusia sebab duit pon takde. Alahaiiii...


Aku geram je dengar apa yang mak aku citer kat aku pasal budak tuh. Dia macam tak reti bersyukur dengan apa yang dia ade sekarang. Kat sekolah pulak sebok bercinta ngan mamat "the store" sampai study pon terbengkalai. Camne dia nak tolong family dia bila dah besar nanti ryte???


Maybe dia tak penah tengok orang yang hidup lagi susah daripada dia. Or maybe dia terlalu ikutkan kawan-kawan dia yang hidup serba mewah.


Sometimes kita kena pikir dulu apa yang kita buat. Parents kita bukan everytime everyday banyak duit nak bagi kat kita je. Banyak lagi benda dorang kena settle kan. Kita kena consider semua tuh, tak boleh nak pikir kepentingan kita je.


Aku nak tulis agi, but masa dah takde !! Mau pegi test. HOHO. Aku harap satu masa nanti budak tuh boleh berubah, dan reti nak hargai apa yang parents dia dah bagi kat dia. Even tak banyak, atleast ade kan?? Jadi lah hamba Allah yang bersyukur diatas setiap nikmat pemberian-Nya.


Sekian

0 comments:

Post a Comment

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP